بررسی ودلایل پیدایش عیوب در ۲۰۶

بررسی کردن و رفع نمودن تمام  عیوب پژو ۲۰۶ ( تیپ ۲ و ۳ ):

حالا  برای آغاز نمودن  بریم سراغ شایع ترین  و نخستین  عیب های  ۲۰۶ های تیپ ۲ و ۳ ( کلا” موتورهای ۱۴۰۰ ) یعنی مکث نخستین هنگام  شروع حرکت که اصطلاحا” آن را  کپ کردن می نامند .

شرح کامل  عیب :

در زمان  شروع به حرکت از حالت توقف  شما به طوری  عادی گاز رو زیاد میکنید و پاتون رو از روی کلاچ بلند می نمایید  اما  ماشین به جای شروع شتابگیری به یک باره  دچار افت شدید گشتاور می شود  و دور موتورتون کاملا” پایین می آید  و خیلی وقتها هم خاموش میشود  ( که در گاهی اوقات  مانند  حرکت در چهارراه ممکن است بسیار خطرناک هم باشد ).

 

نشانه های نخستین  :

به جز  مکث فوق ( بیشتر  هم به صورت تصادفی ) مشکل حاد  دیگه ای رو نمیشه دید…موقع بررسی کردن چه با دستگاه دیاگ و چه بررسی نمودن  کدهای خطای ای سی یو  نسبتا  همه چیز نرماله به جز یک مورد :

اگر در حالت لایو دیتا بررسی نمایید  و روی پارامتر تراتل پوزیشن ( زاویه دریچه گاز ) دقت نمایید  مشاهده می کنید که در حالت کار کرد درجا با ۱۴ تا ۱۶% زاویه باز مواجه خواهیم شد

بررسی نمودن  دلایل بروز عیب :

در پروتکل موترونیک بوش حسگر  MAF ( سنسور بیان شده  سنجش کننده  حجم جریان هوای ورودی به موتوره ) وجود ندارد
در موترونیک برای سنجش  حجم هوای ورودی به مانیفولد و موتور از سیستم تخمینی استفاده میگردد  به این گونه  که با حساب کردن  میزان زاویه دریچه گاز و دور موتور به صورت تقریبی  پیش بینی میکنیم که چه میزان هوا وارد موتور شده است

به همین علت  سنسور اندازه گیر زاویه دریچه گاز در موترونیک اهمیت ویژ ه ای دارد و بیشتر  هم به صورت مدار دوبل ساخته می گردد که اگر اندازه گیر اول به هر دلیل از کار افتاد  ( یا مقادیر اندازه گیریش خارج از رنج بود ) سیستم به صورت اورژانسی قادر باشد کارش را انجام دهد  و مدار دوم نقش ناظر مدار اول و همینطور جانشین در زمان مورد نیاز رو  ایفا می کند
اگر سنسور اندازه گیر زاویه دریچه گاز شما به هر علتی  اندازه گیری اشتباه را بگیرد  و مدار دوم هم قادر نباشد  این اشتباه رو تشخیص دهد ( یا اینکه کلا” در سیستم وجود نداشته باشد و سیستمتون تک مداره باشد ) در واقع  حجم هوای ورودی به موتور شما به  غلط  تخمین زده شده است  و این یعنی افتضاح  ( در سیستمهای بنزینی فرق  ۱۰% هوای کم یا اضافه و خارج شدن از رنج به معنی خاموش کردن موتور یا سوخت پاشی غلیظ می باشد )

مشکل بیان شده در بالا  در ۲۰۶ که سنسورش تک مداره می باشد  ( این به خاطر  ضریب ایمنی بالای سیستمه!! ) به سه علت ممکن است  اتفاق افتد :
۱- مشکل داشتن  خود سنسور ( و به خاطر  تک مداره بودنش  و نداشتن مدار ناظر نسبتا  به این راحتی ها قابل کشف کردن به وسیله خود سیستم هم نمی باشد  ! )
۲-آفست اضافی دریچه گاز ( یک پیچ تنظیم کننده بر روی دریچه گاز ۲۰۶ هست  که عملش  تنظیم نمودن آفست دریچه گاز می باشد و باید در حالتی که دریچه به کلی  بسته می باشد  این پیچ جلوی حرکت اضافه تر دریچه گاز که حاصلش خورده شدن دریچه و سیت دریچه است رو بگیرد)
۳- استاندار نبودن سایز دریچه گاز و عدم توانائی سیستم در بستن کامل دریچه گاز ( اگر پولکی دریچه گاز از قطر داخلی سیت بزرگتر باشد دریچه قادر نمی باشد کامل درون سیت بنشیند  و مقداری زاویه دار می ایسته که در این حین این زاویه رو سنسور دریچه گاز حس میکند و سیستم از تنظیم خارج می گردد ).

در ۹۰% موقعیت ها ۲۰۶ هائی که مشکل مکث و خاموش کردن اولیهرا دارند  مشمول ایرادات بند ۲ و ۳ میگردند و بند ۱ خیلی کمتر شامل حال ۲۰۶ می گردد ( البته نادر نمی باشد ….سنسورهای با جنس بد یا سنسورهائی که بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کردن معمولا” مشکل اندازه گیری دارن که البته خطاش هم بیشتر در خود ای سی یو به عنوان یک ایراد ثبت میگردد  و پیدا کردن این ایراد خیلی ساده تر می باشد

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید