توقف تولید پژو ۲۰۶ و آغاز تولید آن توسط ایران

توقف تولید:

با شروع  سال ۱۳۹۱ هجری شمسی و شدید شدن  تحریم های بین‌المللی علیه اقدامات  هسته ای ایران و مصادف  شدن این قضیه  با مسئله همکاری اشتراکی  جنرال موتورز آمریکا و پژو، پچ پچ های  تمام شدن  شراکت  چندین ساله پژو و ایران خودرو به گوش رسید  و نهایتا  در اواخر تابستان همین سال، شراکت  پژو و ایران خودرو به کلی و برای همیشه قطع گردید  و پژو به فرستادن  قطعه برای ایران خودرو خاتمه  داد.

بنابراین ساخت همه  مدل های پژو ۲۰۶ متوقف گشت . بعد از ایست  تولید این اتوموبیل  و شوک خبری ناشی از آن در بین مردم ، ایران خودرو تلاش در کتمان  خبر متوقف شدن  تولید این خودرو کرد ، ولی بعد  از سپری شدن  چند هفته با توجه به آمارهای ساخت  ماهانه اتوموبیل ، عدم تولید این خودرو تثبیت گردید .

توقف به یک باره ساخت  پژو ۲۰۶، سبب  ایجاد شدن  بازار آشفته و در نهایت بالارفتن چشمگیر قیمت این خودرو تا بیش از دو برابرگشت .

همچنین مصادف شدن  توقف تولید این اتوموبیل  با بحران اقتصادی ایران خودرو و تورم بسیار شدید  ایجاد شده در جامعه، سبب  کاهش چشمگیر محصولات  ایران خودرو شد

تولید ۲۰۶ ایرانی:

بعد  از اینکه ساخت  پژو ۲۰۶ متوقف گردید ، ایران خودرو برای کم کردن  ضرر ناشی از توقف به یک باره  تولید این اتوموبیل  و همچنین جواب دادن به عطش بازار، دست به تولید پژو ۲۰۶ ایرانی، بدون نظارت و اجازه و لیسانس پژوی فرانسه زد .

در این اتوموبیل  همه قطعات پژو ۲۰۶ که تحت نظر و لیسانس پژوی فرانسه تولید و یا از سوی پژو برای تولید ۲۰۶ تامین می گشت  با نمونه های ساخت داخل و یا کشور های شرق آسیا عوض شد.

حتی بعضی  از سیستم های این اتوموبیل که دارای انحصار ساخت توسط پژو بود، از روی این خودرو حذف شد به طوری  که خودروی جدید فقط در ظاهر با ۲۰۶ های قبلی یکی بود  و خیلی از توانایی های اصلی آن عملاً وجود ندارد، به عنوان مثال  می توان از تغییر صفحه نمایش چند منظوره خودرو به نوع بزرگتر (ولی با امکانات بسیار کمتر) به جای صفحه نمایش هوشمند متداول تک خطی، استفاده از پشت کیلومتر رانا در نمونه های تولیدی اسفند ۱۳۹۱ تا فروردین ۱۳۹۲ و بهره مند شدن  از قطعات ایربگ ایرانی و چینی و ترمز ای بی اس کره ای اشاره کرد

 همچنین این اتوموبیل  به هیچ وجه  امکان استفاده از کروز کنترل های متداول خانواده خودرو های پژو را ندارد.

مشکلالت یاد شده تا فرودین ۱۳۹۴ ادامه پیدا کرد  و با اضافه گشتن  مجموعه P6L به خودروی های ۲۰۶ تولیدی ایران خیلی  از ویژگی های اولیه خودروهای فرانسوی در این خودرو دوباره فعال شده است که از آن می توان به صفحه هوشمند بزرگ با امکان نمایش دما محیط داخل و بیرون خودرو، نمایش نام فایل موزیک در حال پخش،هشدار باز بودن درب ها، دزدگیر به صورت پیش فرض و نصب شده در کارخانه، سنسور دنده عقب پیش فرض و مجموعه بلوتوث و میکروفن با قابلیت نمایش نام تماس گیرنده روی صفحه چند منظوره و کامپیوتر سفری با اطلاعاتی مثل  میزان مصرف سوخت، مقدار برد باقی مانده خودرو با مقدار سوخت فعلی و مدت زمان رانندگی از شروع سفر کاملا مشابه نمونه Type B شرکت پژو اشاره کرد

همچنین قبل از توقف تولید پژو ۲۰۶، ایران خودرو از رانا به عنوان جانشین پژو ۲۰۶ یاد کرده بود که با توقف تولید پیش از موعد ۲۰۶، رانا زودتر به بازار ارائه شد

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید