خودرو ۲۰۶ ایرانی و فرانسوی

تفاوت پژو ۲۰۶ ایرانی و فرانسوی:

با افزایش یافتن حجم  تولید رفته رفته  کیفیت محصولات  و ظرافت بعضی از خودروها تغییر زیادی  کرده است ،در این  قسمت  نگاهی به تفاوت های ۲۰۶

ایرانی و فرانسوی می اندازیم.

فرانسوی ها همچنان  در طراحی کردن  هاچ بک های محبوب و خوب ، استاد می باشند  و چندین بار  قابلیت های خود را با عرضه  مدل های موفقی مانند  خانواده

۲۰X پژو و انواع رنو مگان و کلیو اثبات کرده است . پژو ۲۰۶ یکی از این هاچ بک های دوست داشتنی می باشد  که با طراحی جذاب و منحصر به فرد ، سیستم برق

و الکترونیک پیشرفته و قابلیت های دینامیکی خوب ، یک هاچ بک داغ تمام عیار می باشد  و به مدت یک دهه در بازار جهانی دوران طلایی ای را تجربه کرده است

۲۰۶ در کشور ما هم  کاملا یک محصول موفق بوده است  و افزون بر یک دهه همچنان پرنفس تولید می گردد و البته آن رمق روزهای اول را ندارد. با توجه به

تغییرات کیفیتی و فنی ای که در این خودرو اعمال شده،است

 

حال این سوال پیش می آید  که نسخه صفر کیلومتر ایرانی این خودرو ارزش خرید دارد یا نمونه دست دوم فرانسوی؟

 

این روزها پژو ۲۰۶ درست  همان شرایطی را تجربه می کند که پژو ۴۰۵ یک دهه پیش تجربه کرده بود یعنی انبوهی از قطعات و سیستم های فنی آن داخلی

سازی شده، خودروی ملی بر پایه آن طراحی شده و به احتمال زیاد یک دهه دیگر هم مهمان جاده های کشورمان باشد

کاملا ایرانی شدن  پژو ۲۰۶ به خروج شرکت پژو در هنگام اعمال تحریم های بین المللی بر می گردد. با خروج پژو، واردات بسیاری از قطعات فنی ۲۰۶ (به خصوص

قطعات الکترونیکی) که هنوز داخلی سازی نشده بودند، متوقف شد

ایران خودرو برای پیشگیری  از ایست  تولید و از دست رفتن بازار مطلوب آن، فاز داخلی سازی صد در صد ۲۰۶ را در سال ۹۲ عملی کرد و همزمان با شروع

تولید رانا، سیستم های الکترونیک و مالتی پلکس رانا را روی ۲۰۶ پیاده سازی نمود  (نمونه های اولیه حتی صفحه کیلومترشمار یکسان با رانا EL داشتند!).

مدل های تولیدی از این سال به بعد به مدل ایرانیزه معروف شدند.

 

پژو ۲۰۶:

جهت درک تغییرات رخ داده  تصمیم گرفتیم که در یک صبح گرم تابستانی، این دو برادر با چهره یکسان و باطن متفاوت را در مقابل هم قرار دهیم. برای انجام

بررسی ها، یک نمونه ۲۰۶ ایرانی صفر کیلومتر مدل ۹۴ به رنگ آبی متالیک را در مقابل یک دستگاه ۲۰۶ فرانسوی مدل ۹۰ به رنگ قرمز و با کارکرد ۴۰ هزار

کیلومتر قرار دادیم. لازم به ذکر است که هر دو نمونه تیپ ۵ می بودند

در نگاه نخست هیچ مورد خاصی برای تشخیص این دو مدل خودنمایی نمیکرد  اما اگر کمی تیزبین باشید، متوجه حذف شدن نوار سیاه رنگ ستون درها و

چراغ های عقب طرح RC در ۲۰۶ ایرانی می شوید. وجود فواصل غیرعادی بین قطعات، از جمله مشکلات عادی! خودروهای وطنی می باشد که در ۲۰۶ ایرانی به

خوبی نمایان گر است  در آن نمونه مورد آزمایش، فاصله عجیبی بین درِ صندوق و بدنه در سمت راست وجود داشت که انگشت دست به سادگی از میان آن عبور

می کرد که علتی جز مونتاژ عجولانه و بی دقتی  مسئول کنترل کیفیت ندارد.

به خاطر وجود همین ایراد، درِ صندوق حتی در سرعت ۱۰ کیلومتر برساعت هم تولید صدا می کرد که مالک نیز از آن ناراضی  بود. جالب اینکه مالک مدل ایرانی

طی یک حرکت به ما نشان داد که برای درست بسته شدن در ها به اندکی خشونت نیاز است! در مقابل ۲۰۶ فرانسوی چنین ایراداتی نداشت و قطعات فواصل

منظمی داشتند.

البته ۲۰۶ فرانسوی مورد بررسی، خود تا حدودی افت کیفیت نسبت به نمونه های قدیمی تر دارد.

با باز کردن درهای جلو، عملکرد عجیب ترمز درِ نمونه ایرانی خودنمایی می کرد که حدودا هیچ مقاومتی از خود نشان نمی داد و در حالتی شل و رها داشت. در

داخل کابین، افت کیفیت محسوس نسخه ایرانی را به وضوح میتوان دید ، جالب ای است که علیرغم افت کیفیت نمونه فرانسوی مدل ۹۰ نسبت به مدل های

پیشین، باز هم کابین مدل فرانسوی نسبت به نسخه ایرانیزه با کیفیت تر به نظر می رسد.

فیتیله شدن فوم صندلی ها و ریختن آنها به کف خودرو علی رغم صفر کیلومتر بودن و غربیلک فرمانی که با لمس کردنش کاملا حس می کنید شدیدا مستعد

ساییدگی و پوسته پوسته شدن می باشد از دیگر موارد آزار دهنده  کابین نمونه ایرانی هستند. موقع حرکت در حالی که کیلومتر شمار مدل ایرانی رقم ۹۰۰

کیلومتر را نشان می داد، با رسیدن به ناهمواری ها کلکسیونی از سر و صدا از جانب داشبورد و درِ صندوق به گوش میرسید  صداهایی که تقریبا نصف آن را هم

در مدل فرانسوی با ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد تجربه نکردیم. البته مسئول قسمتی از این صداها در هر دو خودرو، تایرهای نسبتا خشک و نه چندان با کیفیت بود. باز

جای شکر داشت که سازنده از تایرهای وطنی بارز استفاده کرده و انواع چینی را جایگزین نکرده بود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید