معرفی پژو ۳۰۷ و پژو ۲۰۶ در مقابل هم

در سال ۲۰۰۱ بود که نسل جدید خودروی «پژو ۳۰۶» یعنی «پژو ۳۰۷» در بازار خودرو رونمایی شد .

از خودروی «پژو ۳۰۷» که یک خودروی هاچ بک آن هم در کلاس C می باشد نسخه های کابریولت و استیشن را هم تولید کرده اند همان گونه که از خودروی «پژو ۲۰۶ » هم نمونه های استیشن و کابریولت را تولید کرده اند .

برای طراحی خودروی «پژو ۳۰۷» از خودروی «پژو ۲۰۶» الهام گرفته شده است .

در سال ۲۰۰۲ بود که خودروی «پژو۳۰۷» عنوان خودروی سال را از آن خود ساخت این خودرو یک اتومبیل موفق از آب درآمد .

هرچند تولید این خودرو در سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده و مدل جدید «۳۰۸» جایگزین آن شد اما تولید «۳۰۷» همچنان در چین ادامه دارد آن‌هم درحالی‌که هم‌اکنون نسل دوم «۳۰۸» در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

پژو ۲۰۶ یک هاچ‌بک کلاس B است که در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان جایگزین پژو ۲۰۵ معرفی شد و سپس نسخه‌های کابریولت یا CC و استیشن یا SW آن هم تولید شد. این خودرو که در زمان خود از طراحی بسیار جذابی بهره می‌برد، آغازگر زبان طراحی جدید پژو بود و بعداً محصولات دیگر این خودروساز فرانسوی در طراحی راه ۲۰۶ را ادامه دادند. پژو ۲۰۶ به دلیل طراحی جذاب، هندلینگ خوب و تیپ‌های فراوان در سراسر جهان به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت تا جایی که حتی به مدت چهار سال پس از معرفی نسل جدیدش بنام ۲۰۷، همچنان تولید می‌شد و حتی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن نیز که ظاهری شبیه به ۲۰۷ پیدا کرده بود با نام ۲۰۶ پلاس تا سال ۲۰۱۲ در اروپا تولید شد. این هاچ‌بک محبوب در سال ۱۳۸۰ توسط ایران‌خودرو به بازار کشورمان هم عرضه شد و در ایران هم به موفقیت بسیار بالای دست یافت

خودروهای هاچ‌بک امروزه از محبوب‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شوند و اکثر خودروسازان نماینده‌هایی در این کلاس دارند؛ اما گاهاً شرکت‌های خودروسازی تصمیم می‌گیرند برای بازارهای خاصی، یک صندوق به هاچ‌بک‌های خود اضافه کرده و آن‌ها را به‌صورت ناچ‌بک یا همان صندوقدار به بازار عرضه کنند. ملموس‌ترین مثال این اتفاق برای ما ایرانیان، پژو ۲۰۶ صندوقدار یا SD است که با همکاری ایران‌خودرو و پژو بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک این خودرو ساخته شد؛ اما در سوی دیگر پژو نسخهٔ سدان مدل ۳۰۷ خود را نیز جهت عرضه در کشورهایی چون چین و آرژانتین تولید نمود

هاچ‌بک‌ها صندوقدار می‌شوند!

همان‌طور که اشاره شد، پژو ۲۰۶ به‌عنوان یک هاچ‌بک جمع‌وجور و جوان‌پسند در بازار کشورمان بسیار موفق عمل کرد؛ اما ازآنجایی‌که خودروهای صندوقدار هم در ایران بسیار پرطرفدار هستند، ایران‌خودرو تصمیم گرفت با همکاری پژو، نسخهٔ سدان یا صندوقدار ۲۰۶ را هم تولید کند تا این خودرو بتواند توسط خانواده‌ها هم مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب پروژهٔ صندوقدار کردن ۲۰۶ با سرمایهٔ ایران‌خودرو توسط مرکز طراحی پژو برای ایران‌خودرو آغاز شد. سرانجام در سال ۲۰۰۶ نسخهٔ صندوقدار پژو ۲۰۶ معرفی شد درحالی‌که ایران‌خودرو قصد داشت آن‌را با نام پژو آریان به بازار عرضه کند اما این امر با مخالفت پژو روبرو شد و نهایتاً این خودرو با نام پژو ۲۰۶ SD در ایران عرضه شد. البته ۲۰۶ صندوقدار توسط ایران‌خودرو به کشورهایی چون ترکیه، روسیه و الجزایر صادر شد و سپس تولید آن در سال ۲۰۰۷ در آمریکای جنوبی هم آغاز شد.

پژو ۳۰۷ هم از این لحاظ سرنوشتی تقریباً مشابه ۲۰۶ دارد به‌گونه‌ای که پژو تصمیم گرفت برای بازارهای چین و آمریکای جنوبی نسخهٔ صندوقدار ۳۰۷ را تولید کند. بدین ترتیب در سال ۲۰۰۴ نسخهٔ سدان ۳۰۷ توسط پژو معرفی گردیده و در چین و بازارهای آمریکای جنوبی عرضه شد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، تولید این خودرو همچنان با انجام چند فیس‌لیفت در چین ادامه دارد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید