نگاهی بر پیشینه ۲۰۶

نکته جالب این می باشد که خیلی  از این دلدادگان می‌دانند که پژو ۲۰۶ وطنی امروز، از سیره اسلاف فرانسوی خود فاصله گرفته است  اما با همه این‌ها، بازهم آن را دوست دارند  ما هم  در اینجا،  قصد داریم که مختصر  گذشته  و سوابق تاریخی این مرکب هیجده ساله را دوره کنیم. خودرویی که سالها می باشد در سرزمین مادری خودگوشه‌ای دنج نشسته است .

 

همان‌طور که خودتان بهتر در جریان هستید ، پژو ۲۰۶ از حیث فرم بدنه، یک خودروی سوپرمینی به شمار می آید . این خودرو از اوایل دهه هشتاد شمسی در کشورمان در حال تولید می باشد  و ممکن است  بتوان آن را از معدود محصولات به‌روز شرکت ایران‌خودرو در زمان عرضه‌اش به حساب آورد  پژو ۲۰۶ در سرزمین مادری خود، یعنی فرانسه، به‌طور رسمی در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۸ میلادی، متولد شد و تا سال ۲۰۱۰ میلادی هم در مدار تولید بود.
البته با حساب کردن  زمان تولید مدل ۲۰۶+، این تاریخ تا دو سال دیگر هم تداوم داشت  که در جای خود یک رکورد به شمار می آید  و دلیل اصلی این امر را هم تنها می‌توان در میزان فروش بالای آن جستجو نمود، امری که حتی تا آخرین روزهای حیاتش، کمابیش برقرار می بود

نکته جالب این می باشد که در سال ۲۰۰۶ میلادی، مدل  جایگزین این خودرو، یعنی ۲۰۷ هم به بازار آمد اما  به دلیل  استقبال نه‌چندان زیاد  که از آن صورت گرفت ، پژو ۲۰۶ و نسخه فیس‌لیفتش (۲۰۶+) همچنان تا اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی، در کنار ۲۰۷ و در موطن خود (فرانسه) تولید می گشتند  و جالب‌تر اینکه هردوی آن‌ها (۲۰۶ و ۲۰۷) تنها زمانی بازنشسته شدند که مدل ۲۰۸ وارد گردونه تولید گشت

طراح مدل  معمولی پژو ۲۰۶، شخصی به نام ژرارد والتر (GéRARD WALTR) بود و عادلانه باید گفت که نامبرده در زمان خود یک شاهکار را به وجود آورد  خودرویی که  از حیث رعایت اصول زیبایی و آئرودینامیک، در آن دوره واقعاً کم‌ یاب بود و حتی با گران‌تر از خود نیز کوس همآوردی می‌زد، فقط کافی است که طرح پژو ۲۰۶ را با خیل رقبای محافظه‌کار و یا حتی زشت! ژاپنی، کره‌ای، آلمانی‌اش در آن ایام مقایسه  نماییم تا این مطلب را بهتر درک نماییم در ایران ما نیز، تب خرید ۲۰۶ در اوایل تولیدش بسیار بالا بود و این خودرو نقل هر محفل و مجلسی بود و تملک آن، ثروت و مکنت صاحبانش را بازتاب می‌داد.

طراحی مدل کوپه و یا پژو ۲۰۶ CC هم توسط فردی به نام مورات گوناک (MURAT GüNAK) صورت پذیرفت.

پژو ۲۰۶ علاوه بر فرانسه، در کشورهایی مانند  انگلستان، چین، برزیل، آرژانتین و اندونزی، ایران، مالزی، شیلی و … هم هم تولید گشت همچنین، نسخه‌ای از این خودرو با برخی از تغییرات در بدنه و داشبورد، به‌طور اختصاصی و ویژه برای بازار چین تولید گشته و با نام سیتروئن C2 به فروش می رسید  خودروی رانا را هم می‌توان یکی از مشتقات پژو ۲۰۶ به حساب آورد

پژو ۲۰۶ از همان اوان تولید، موفقیت‌های بسیاری را بدست آورد  مثلاً در انگلستان، از سال ۱۹۹۸ الی ۲۰۰۱ میلادی و به مدت سه سال، پیاپی، مقام بهترین خودروی سال را از آن خود نمود و در بازار اروپا هم به مدت چندین سال در صدر لیست فروش قرار داشت.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید