پژو در ایران و جهان

در سال‌های اول  دهه ۱۹۹۰، کمپانی پژو فرانسه تصمیم گرفت  تا  کم کم  جانشینی  برای پژو ۲۰۵ مشهور  خود بیابد به  خاطر این که این خودروی کوچک و نیرومند دیگر برای پژو سودآور و مهم نبود.

این کمپانی   برای  جایگزینی ۲۰۵، راهبرد بی شباهتی  را دنبال کرد  و تصمیم گرفت تا اتوموبیل  جدید و در جز  خودروهای کوچک و نیرومند را به اسم  پژو ۲۰۶ تولید گرداند  تا بتواند بازار فروش مدل‌های ارزان‌تر از ۲۰۵ را کسب کند
در واقع پژو رغبتی  نداشت که ۲۰۵ مابین پژو ۲۰۶ و ۳۰۶ قرار گیرد، بلکه  به دنبال حذف کم کم  این خودرو بود. آنها  معتقد بودن  با این شیوه  مشتریان حق انتخاب یک خودروی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر را بدست می آورند
ولی متاسفانه این مسیر  برای پژو کارساز نیوفتاد  باایست  پله به پله  ۲۰۵، خودروهای کوچک و قوی  شرکت‌های رقیب مانند فورد فیستا و فولکس واگن به فروش خوبی  رسیدند  و بر محبوبیت خود اضافه نمودند  و اگر پژو رقیبی رو در رو برای این هماوردان پیدا نمیکرد ، به سرعت بازار فروش خود را در این کلاس از بین می برد
در این اوضاع خودروی کوچک ونیرومند جدیدی  نیاز بود و ۲۰۶ در سال ۱۹۹۸ جانشین  دیرهنگام ۲۰۵  گشت  جالب است که از همان نخستین روزهای  ورود، خریداران این خودرو بعضی  از نامداران همچون کارل ترنر و جیمی بارتون بودند.
اگر چه نام ۲۰۶نشان دهنده  پیوستگی آن با ۲۰۵ می باشد ، بعضی  از منتقدین اظهار دارند  که این اتوموبیل باید  ۲۰۷ نامگذاری می‌شد. به دلیل  اینکه پژو آخرین نسل خودروهایش را در نیمه نخست دهه ۱۹۹۰ (۲۰۶ سال ۱۹۹۱، ۳۰۶سال ۱۹۹۳ و ۴۰۶ سال ۱۹۹۵) به بازار روانه کرده است
تولید جانشین ۲۰۶ یعنی پژو ۲۰۷ در سال ۲۰۰۶ شروع  شد و پژو اعلام کرد که تولید ۲۰۶ تا سال ۲۰۱۰  ادامه خواهد داشت . تا سال ۲۰۰۸، پژو ۲۰۶ ده ساله، پرفروشترین خودروی پژو در همه زمان‌ها بود و پایان تولید آن در سال ۲۰۱۰ به معنی پایانی بر نسل ششم پژو پس از ۲۰ سال خواهد بود.
۲۰۶ در جهان :
پژو ۲۰۶ در نخست  به عنوان یک خودروی هاچ بک با موتور بنزینی ۱/۱، ۴/۱ و ۶/۱ لیتر و موتور دیزلی ۹/۱لیتر و پس  از آن با موتور HDI به بازار وارد شد  در سال ۱۹۹۹ مدل GTI ا۲ لیتر با سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۱۳۰ مایل بر ساعت) و در سال ۲۰۰۳ مدل ارتقاء یافته GTI به نام پژو RC ، به این گروه افزوده شد . شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۴/۷ بودو سرعت آن  نهایتا  به بالای ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۱۴۰مایل بر سرعت) و قدرت ۱۸۰ اسب بخار (۱۳۰ کیلووات) می‌رسید. در سال ۲۰۰۱، دو مدل دیگر از ۲۰۶ به نام‌های CC206 (کوپه) با سقف فولادی تا شونده و SW206 (استیشن واگن) به بازار وارد گشتند . مدل سدان ۴ درب این اتوموبیل  نیز با همکاری ایران‌خودرو طراحی و در اواخر سال ۲۰۰۵ رونمایی شد . خودروی ۲۰۶ صندوقدار (تحت نام پژو SD206) در کمپانی  ایران‌خودرو تولید شده و توسط شرکت پژو به ۳۹ کشور دنیا  شامل  آفریقای شمالی، چین، روسیه، ترکیه، و بلغارستان ارسال می گردد .پژو ۲۰۶ بیشتر در کارخانه‌های پژو پویزی (Poissy) و مال هاوس (Mulhouse) فرانسه تولید می‌ گردد  و دقیقا مانند  خودروی تولیدی شرکت ایران‌خودرو در ایران می باشد . این خودرو در شیلی  هم  برای بازارهای مکزیک و کلمبیا مونتاژ شده است (در شیلی ۲۰۶های ساخت فرانسه از ۲۰۶های ساخت شیلی ارزان‌تر بودند) تولید این خودرو در پورتو ریل (Porto Real) و ریو دو ژانیرو (Rio de Janeiro) برزیل در سال ۲۰۰۱  شروع گشت  و تا سال ۲۰۰۵ با تولید مدل استیشن (SW) تداوم داشت . محصولات برزیل دارای موتورهای ۱، ۴/۱ و ۶/۱لیتر می باشند  و دو مدل آخر شرایط معتبر موتور به سوخت‌های تغییرپذیر را دارند.
پژو ۲۰۶ همچنین در کارخانه رایتون در کاونتری انگلستان نیز  ساخته می شد  ولی  تولید این خودرو در این شرکت با زیان  همراه بود به همین علت  پژو با  عرضه  ۲۰۷ به این گروه تصمیم گرفت از  تداوم  خسارت در کارخانه رایتون جلوگیری به عمل آورد . به همین علت این کارخانه در ژانویه سال ۲۰۰۷ تعطیل شد  و باعث بیکاری ۲۳۰۰نفرگشت  و با متلاشی شدن MC Rover ضربه‌ای وحشتناک  به صنعت خودروسازی انگلیس وارد کرد . این اتفاقات تاثیری بر فرانسه نداشت و این کشور کماکان  تولید ۲۰۶ را ادامه داد. ۲۰۶ همچنین در انگلستان از سال ۲۰۰۷ یک‌سال بعد از عرضه ۲۰۷ در معرض فروش قرار گرفت.
پژو ۲۰۶ اثبات نمود ، بازار فروش موفقی در کل اروپا دارد. این  اتوموبیل  همچنین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳  موفق شد  عنوان پرفروش‌ترین خودروی اروپا را کسب کند . از میان تمام  مدل‌ها، مدل ۴/۱لیتر فول آپشن مجهز به کیسه هوا، ای‌بی‌اس و … پرفروش‌ترین مدل بود. پژو ۲۰۶ در ۱۰سپتامبر ۱۹۹۸ به صورت تجاری به بازار وارد شد  و شرکت پژو در ۲۶ می سال ۲۰۰۸ تولید ۵ میلیون خودروی ۲۰۶ را جشن گرفت.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید