پژو ۲۰۶ و MVM 315 در مقابل هم

ما در حال حاضر مشاهده می نماییم که در بازارهایمان  خودروهای چینی به وفور دیده می شوند . در این راستا خیلی ها میگویند که خودروسازان داخلی برای رقابت کردن با این خودروهای چینی مجبور می شوند که به فکر باشند تا خودروهای خود را مجهز تر و مدرن تر نمایند .

به عبارت دیگر زمینه لازم جهت رقابت بین خودروهای داخلی و چینی به وجود می آید .

متاسفانه برخلاف این نظریه گفته شده ما نه تنها هیچ گونه پیشرفتی در محصولات خودروهای داخلیمان مشاهده نکرده ایم بلکه در برخی از آن ها افت شدیدی را هم دیده ایم .

در مقابل چینی ها رو به روز در حال کاستن از فاصله خود با خودروسازان بین المللی هستند و هر ساله چند محصول تازه و ارتقاء یافته را به خیابان های کشور می فرستند.

برای مثال کافی است تا نگاهی به سیر تحول خودروهای چری در ۱۰ سال گذشته بیاندازید که از مدل بسیار زشت و ضعفیت چری ویانا (A15) تا سدان زیبا روی چری آریزو را شامل می شود.

به هر حال فارغ از مباحث تئوری تصمیم گرفتیم که به سراغ یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین بخش های بازار برویم و مقایسه ای ایرانی- چینی را ترتیب دهیم تا مشخص شود در دنیای واقعی و بر روی آسفالت خیابان، تفاوت بین یه شیر پاستوریزه ایرانیزه شده با هاچ بک چینی به روز رسانی شده چری (MVM 315) به چه میزان است.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ به موتوری ۱٫۶ لیتری با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز است و قادر خواهد بود ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین گشتاور آن ۱۴۲ نیوتن متر است و با توجه به هماهنگی موتور و گیربکس، می توان این مدل را به عنوان سریع ترین ۲۰۶ تولیدی ارزیابی کرد

صفر تا صد کیلومتر با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در حدود ۱۱٫۵ – ۱۲٫۵ ثانیه (شرایط واقعی) حاصل می شود که از بسیاری از خودروهای تولید داخل دیگر و به خصوص دیگر محصولات ایران خودرو سریعتر است، اما در چند سال اخیر با ایرانیزه شدن ECU ها در این زمینه نیز مشکلاتی پیش آمده و ظاهرا ۲۰۶ های جدید از نظر شتاب، کشش و مصرف سوخت نسبت به مدل های قدیمی تضعیف شده اند.

 

در مقابل، ام وی ام ۳۱۵ از پیشرانه ای ۱۵۰۰ سی سی ۴ سیلندر برخوردار است. این موتور کوچک بنا بر مشخصات رسمی، ۱۰۷ اسب بخار توان خروجی دارد و حداکثر گشتاور آن ۱۴۰ نیوتن متر بود، اما آنچه پشت فرمان احساس می شود با این مشخصات هم خوانی چندانی ندارد، در واقع بنا به آزمایشات انجام شده ۳۱۵ برای رسیدن به صد کیلومتر به حدود ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد که به شکل قابل توجهی کُند تر از ۲۰۶ ظاهر می شود.

 

شتاب گیری خوب پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ کاملا محسوس است، هر چند دنده ها با مقداری تاخیر و در مواقعی به سختی جا می روند و تعویض می شوند، سیستم تعلیق نیز نسبتا خشک است و دست اندازهای بی شمار پایتخت را به کابین منتقل می کنند، اما عملکرد ترمز های ۲۰۶ تیپ پنج یکی از بهترین های این کلاس است و رضایت راننده را جلب می کند.

 

در نقطه مقابل هندلینگ این مدل به عنوان یک هاچ بک نسبتا اسپرت چندان جالب نیست و همواره شاهد بروز حوادث متعددی به دلیل از دست رفتن چسبندگی چرخ های عقب به سطح مسیر هستیم.

شتاب گیری ام وی ام به هیچ عنوان در حد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیست و در برخی نمونه ها مشکل سخت جا رفتن دنده ها به شکل جدی وجود دارد، با این وجود شتاب گیری برای استفاده درون شهری به شرطی که تنها سرنشین این کوچولوی چینی باشید کافی به نظر می رسد و مشکل داغ کردن سریع دیسک و صفحه که در نمونه های پیش از فیس لیفت ام وی ام ۳۱۵ فراگیر بود نیز در مورد این مدل تازه رفع شده است.

سیستم تعلیق MVM 315 کاملا نرم تر از ۲۰۶ بوده و در شهر و دست اندازهای آن کمتر شما را آزار می دهد، دید اطراف به لطف آینه ها از پژو ۲۰۶ مناسب تر است و به دلیل بزرگ تر بودن شیشه، نسبت به پژو ۲۰۶ دید بهتری وجود دارد، به همین دلیل در هنگام پارک کردن آسوده تر خواهید بود.

 دو خودرو را کنار یکدیگر قرار داده تا درگی از جنس چینی و فرانسوی ایرانی انجام دهیم،حرکت آغاز می شود،در حرکت اولیه این پژو ۲۰۶ است که به راحتی از ام وی ام ۳۱۵ پیشی می گیرد و با شتاب گیری بهتر خود یاد آور می شود که هنوزم که هنوز است دود از کنده بلند می شود، جلوتر بودن پژو ۲۰۶ تا انتهای مسیر ادامه دارد تا بتوان با قطعیت عنوان کرد برنده ی شتاب گیری بین  پژو ۲۰۶ و ام وی ام ۳۱۵،در هر شرایطی پژو ۲۰۶ است.
اما از نظر هندلینگ و سواری باید گفت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در جایگاه بالاتری قرار می گیرد و ۳۱۵ با سیستم تعلیق نرم خود در مانورها از ۲۰۶ جا می ماند ولی چسبندگی ۳۱۵ نیز به سطح مسیر مناسب است و علیرغم حرکت گهواره ای زیاد بدنه، راننده را در مانور ها نا امید نمی کند.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید