پژو ۲۰۸ در برابر پژو ۲۰۶

پژو در سال ۱۹۹۸ مدل موفق و بسیار پر طرفدار  ۲۰۶ را معرفی نمود

 این اتوموبیل  سه سال بعد  از عرضه‌ی جهانی به ایران قدم نهاد  و اکنون  بیشتر  از ۱۴ سال می باشد که در ایران عرضه

می‌ گردد .

هاچ‌بک ۲۰۶ در موقع  عرضه‌ی خودش  برای پژو به عنوان یک ناجی بود  و موفق شد  با فروش خیلی خوبش ، این خودروساز

را که در موقعیت مالی خوبی  قرار نداشت و دولت فرانسه تحت برگزاری مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ توان کمک مالی به

بزرگ‌ترین خودروساز خود نبود، پژو را از بحران‌های دچارش  رها سازد .

این اتوموبیل در کلاس‌های گوناگونی به بازار عرضه گشت  که شامل : هاچ‌بک ۵ در، هاچ‌بک ۳ در و نمونه‌ی روب

همان گونه  که قبلا بیان شد ، ایران خودرو در سال ۲۰۰۱ شروع به مونتاژ و عرضه‌ی ۲۰۶ در ایران نمود .

مثل  بازار جهانی، ۲۰۶ در ایران هم فروش خوبی  را تجربه نمود . این مساله تا جایی پیش رفت که ایران خودرو با همکاری

پژو، در سال ۲۰۰۶ نمونه‌های صندوق‌دار ۲۰۶ را نیز تولید و عرضه کرد.

ولی در صنعت خودروسازی مدرن بودن  خودروها  از اهمیت زیادی بهره مند  می باشد  و هر اتوموبیلی  هر چقدر هم خوب، باز

هم بعد از چند سال افت فروش و محبوبیت را تجربه می نماید

 متاسفانه پژو آنقدر در فروش خوب ۲۰۶ غرق گشته بود که توجه زیادی  به توسعه‌ی نسل جدید آن نداشت.

تولید ۲۰۶ تا سال ۲۰۰۹ در فرانسه تداوم داشت و حتی نمونه‌ی پلاس این اتوموبیل  از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ عرضه گشت

 این مساله فقط  به این خاطر  بود که ۲۰۷ اتوموبیلی  شکست خورده از هر جهت بود. ۲۰۷ در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و بعد از

مدتی به بازار عرضه گشت  ولی  این اتوموبیل  نه طراحی خوبی  داشت و نه کیفیت و توان خوبی .

کاهش فروش هاچ‌بک پژو در کنار شکست سدان‌های این خودرو سبب گشت تا پژو که یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان

بوده و سابقه‌ی خوبی  در فروش و کسب جوایز متعدد را به همراه داشت، به شرکتی نیمه جان مبدل گردد  و برای تداوم بقای

خود دست نیاز به سایر تولیدکنندگان خودرو دراز نماید

در کنار عملکرد ضعیف پژو، از ایران خودرو که خود معروفیت  زیادی در ساخت  خودروهای  از پیش و پا افتاده دارد، هیچ

توقعی نبود  که به دنبال ارایه‌ی جایگزین ۲۰۶ در بازار ایران باشد.

بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودرو در ایران با پیروی از شریک فرانسوی خود به جایی رسید که همه مشتریان این

کمپانی عدم رضایت خود را از روند ارایه‌ی اتوموبیل ها  بدون ذره‌ای بهینه‌سازی برای مدت زمان طولانی، به هر صورتی  به

این شرکت ابراز کنند.

حال بعد  از اجرای برجام و لغو تحریم‌های علیه ایران، ایران خودرو و شریک تجاری قبلی  آن که در سال ۲۰۱۲ با فشار‌های

وسیع  جنرال موتورز در اوج نیاز، بازار ایران را ترک کرده بود، دوباره  به همکاری با یکدیگر پرداخته‌اند تا به روز‌های خوش

گذشته برگردند  البته روند همکاری شرکت‌های نام برده تفاوت‌های زیادی با نحوه‌ی تعامل آن‌ها در گذشته دارد.

نخستین  و جدی‌تری حرکت خودروسازان ایران و فرانسه در همکاری جدید خود، ارایه‌ی جایگزین خودروی دوست

داشتنی  ۲۰۶ می باشد  که هنوز هم طرفداران متعددی  در ایران دارد.

۲۰۸ نخستین  خودرویی امی باشد  که تحت همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک ایران خودرو و پژو به بازار عرضه

خواهد گشت

این خودرو که در سال ۲۰۱۲ جایگزین مدل شکست‌ خورده‌ی ۲۰۷ شده است، بهینه‌سازی‌های متعددی  را تجربه

نموده  است و پژو امید زیادی به فروش بالای آن در ایران دارد.

۲۰۸ از زبان طراحی جدید پژو بهره می‌برد. پیشرانه‌های کم‌مصرف و توان بالا را می‌توان بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت ۲۰۸ به شمار

آورد  که دارای بالاترین استاندارد‌ روز اروپا (یورو ۶) می باشند

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید