پژو ۲۰۸ GTI ارزان تر از پژو ۲۰۵ GTI

با اهمیت ترین خودرو برای «کمپانی پژو »مدل «پژو ۲۰۵ جی تی آی» بوده است این خودروی محبوب در سگمنت خود یک قهرمان به شمار می رفته است .

حالا یک پرسش در اینجا مطرح می کنیم تا کمی چالش به وجود آید . سوال این می باشد که آیا خودروی «پژو ۲۰۵ GTI »قادر است از «پژو ۲۰۸ GTI» باارزش تر باشد؟

در پاسخ به این پرسش ضمن آنکه باید بگوییم که این یک امر نسبی می باشد و بستگی دارد باید بگوییم که در عمل خودروی «پژو ۲۰۵ جی تی آی» یک طراحی پایه ای دارد و آن دسته از تکنولوژی هایی را که باعث خلق لذت رانندگی می شود را ندارد لذا قادر نمی باشد که با خودروی« پژو ۲۰۸ جی تی آی »که یک خودروی مدرن به حساب می آید رقابت کند .

خیلی از افراد فکر می‌کنند که ۲۰۵ GTi هیجان‌انگیزتر بوده و یکی از همین افراد ۳۰۹۳۸ پوند (۴۰۴۲۷ دلار) را برای یک نمونه‌ی دست نخورده پرداخت کرده است. این خودرو که در SilverstoneAuctions سال ۲۰۱۶ فروخته شده در سال ۱۹۸۹ ساخته شده است.

این خودرو از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ استفاده نشده اما در طی این زمان به‌صورت معمولی استارت خورده و رانده شده تا اطمینان حاصل شود که پیشرانه و گیربکس آسیبی نمی‌بینند. کیلومتر شمار خودرو عدد ۱۲۸۲۵ کیلومتر را نشان می‌دهد، رنگ خودرو اصلی است و نما، رانندگی و همه‌چیز آن درست شبیه خودروی صفرکیلومتر است. این خودرو به حدی شبیه نمونه‌ی صفر است که شما می‌توانید به نمایندگی پژو بروید و این خودرو را که به عنوان بهترین هاچبک ساخته شده در تمام دوران شناخته می‌شود به آن‌ها بفروشید!

پرشین خودرو: ما ایرانی‌ها از مدل ۲۰۵ پژو خاطراتی خوبی داریم و آنرا به عنوان یکی از بهترین مدل‌های عرضه شده پژو می‌دانیم که برای بسیاری از ما حالت نوستالوژیک هم دارد از همین روی هم بد نیست به تاریخ این خودرو دوست داشتنی نگاهی بیاندازیم و البته امید داریم که مورد توجه خوانندگان عزیز خودروسازی قرار بگیرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، زندگی برای پژو ۲۰۵  در سال ۱۹۸۳ آغاز شد در زمانی که به عنوان جانشین پژو ۱۰۴ به بازار عرضه شد که البته  بیشتر مد نظر مدیران پژو برای پرکردن شکاف بین ۳۰۵ و سوپرمینی ۱۰۴ بود که این مدل ۲۰۵ توسط جرارد والتر و پل بارکو طراحی وتوسعه داده شده بود که شاید خود هم نمی‌دانستند موفق ترین خودرو تاریخ پژو را طراحی می‌کنند.

در اولین سال عرضه مدل پژو ۲۰۵  به عنوان یکی از برترین مدل‌های اروپا خود را به اثبات رساند و البته از سوی نشریه بسیار معتبر autocar  به عنوان بهترین خودرو سال ۱۹۸۳ انتخاب شد.

تولید کننده فرانسوی به سرعت  متوجه پتانسیل بسیار خوب مدل ۲۰۵ شد و در آوریل ۱۹۸۴  مدل پژو ۲۰۵ GTi را عرضه کرد که یک مدل اسپرت تر از ۲۰۵ بود و دارای یک موتور ۱٫۶لیتری با قدرت پیشرانه ۱۰۵ اسب بخاری و با وزن کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم دارای شتاب صفر تا صد در ۸٫۷ثانیه و حداکثر سرعت بالای ۱۱۶ مایل در ساعت بود.

به گزارش خودروسازی، مدل سریع تر یعنی GTi 1.9 در اواخر سال ۱۹۸۶ عرضه شد که دارای قابلیت شتاب صفر تا صد در ۷٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت بالای ۱۲۷ مایل در ساعت بود  والبته موتور  ۱٫۶ لیتری آن با بروزرسانی دارای قدرت پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار بود.

البته تا به امروزهم  بحث و جدل در بین طرفداران این برند وجود داشته است که مدل ۱۹۸۴ آن با وجود قدرت پیشرانه کمتر دارای بازدهی بالاتر از مدل ۱۹۸۶ به خاطر نیروی گشتاوربهتر بود ولی به هر حال این مدل هنوزهم به عنوان یکی از اسپرت ترین‌هاچبک‌های تاریخ خودروسازی یاد می‌شود.

در سال ۱۹۸۴  تحت عنوان پروژه پژوتابلوت اسپرت توسط جان تاد که در حال حاضر رئیس FIA   است تنها ۲۰۰ نمونه از مدل ۲۰۵ T16 برای شرکت در مسابقات جهانی رالی  ساخته شد که البته دارای موفقیت چشمگیری هم بود.

با وجود اتخاذ سیستم دیسک چهار چرخ در طراحی مدل T16s کمی‌هم از پلتفرم WRC کمک گرفته شد که در ابتدا دارای قدرت کمی‌پایین تر از ۲۰۰ اسب بخار بود با این حال مدل ۲۰۵ T16 Evo 2 تمامی‌معادلات را بر هم زد و دارای قدرت پیشرانه ۴۵۰ اسب بخار و شتاب صفر تا صد در کمتر از ۳٫۳ ثانیه بود.

در سال ۱۹۸۵ خودروساز فرانسوی پژو با بهره گیری از توانایی‌های Pininfarina از یک مدل کروکی ۲۰۵ ویک نسخه CTI رونمایی کرد که البته اسپرتی تر از نسخه GTI  بود که دارای سان روف به همراه یک موتور ۱٫۶ لیتری ویا ۱٫۹ لیتری بود.

در ادامه پژو از ۲۰۵s رونمایی کرد که دارای بازدهی بهتر وموتور بروز شده بود و بعد از مدتی از ۲۰۵ XS رونمایی کرد که در بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ تولید شده بود که یک نسخه بسیار سبک وزن ۲۰۵با درب‌های برقی و البته طراحی لوکس تری بود و دارای یک موتور ۱٫۴ لیتری وشتاب صفر تا صد در ۱۱٫۳ ثانیه بود.

در سال ۱۹۹۲ مدیران پژو انگلستان از یک نسخه بسیار محدود ۲۰۵ GTi تحت عنوان پکیج ۱FM برای جشن ۲۵ سالگی رادیو بی بی سی ۱ نمود که البته تنها در رنگ مشکی با طراحی‌های ظریف بر روی بدنه همراه بود که تنها ۲۵ عدد از این خودرو ساخته شد.

و سرانجام در زمانی که پژو تصمیم به توقف فروش مدل ۲۰۵ نمود این خودرو نوستالوژیک دارای فروش ۵٫۲ میلیون عددی بود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید